Retail trends 2022

Meer verkopen via social media
Pinterest, Instagram en Facebook zijn voorbeelden van social media kanalen waarop bedrijven hun doelgroep treffen. Het is tegenwoordig niet zo makkelijk meer om je beoogde publiek te bereiken als organisatie. Mensen begeven zich op het internet voor de boodschappen, entertainment en educatie. Dus een strategie om meer inkomsten te genereren uit social media wordt een vastigheid. Hierdoor zie je veel meer berichten voorbijkomen met een verhaal, zoals meer ons best doen voor de aarde. De volgende trend slaat hierop aan.
Bewuste consumenten

Ecologische kledingwinkels veroveren steeds meer een vast beeld in de winkelstraten. Ze vormen daarmee het voorbeeld van het veranderende gedrag van consumenten. Klanten onderzoeken meer de alternatieven voordat ze een product kopen. Daarop spelen winkels in door het aanbod van tweedehands artikelen uit te breiden bijvoorbeeld. Daardoor volgen de grote merken om deze klantenkring niet kwijt te raken en een nieuw omzetgebied aan te boren. Je moet daarbij denken aan het vertellen van verhalen over de herkomst van items, het assortiment wijzigen en letten op duurzame stoffen.
Een beter klantcontact

Een beter contact met klanten zorgt voor meer omzet. Hierom benaderen ondernemers hun gasten op een persoonlijke manier door ze op de website bij naam te noemen, een gepersonaliseerde nieuwsbrief mailen en gerichte aanbiedingen voor te schotelen op de afrekenpagina gebaseerd op het algoritme. Daarbij groeien deze werkwijzen, doordat bezoekers in de winkel zelf kunnen betalen op een apparaat en vervolgens een profiel opbouwen voor de database. Het systeem doet hierdoor specifieke suggesties tijdens een volgend bezoek.

Verder wordt er aan de relatie gewerkt door de wensen van de geïnteresseerden te voegen in de activiteiten, zoals het focussen op de levensstijl. Daardoor tonen de advertenties artikelen die iedereen helpt om onder andere beter plaats te nemen achter het bureau, eenvoudiger te werken en effectiever te sporten of slapen. Een aanstaande klant die zulke waarden als uitgangspunt hanteert, koopt sneller dankzij de productgroepen die bij hem of haar passen.
Naar welke van de drie retail trends ben je het meest nieuwsgierig?